City Creators

A COWI blog about Urban Development

Den attraktive bymidte har noget at komme efter

Leave a comment

Blomsterfestivallen i Odense tiltrækker mange mennesker til byen.
Kilde: Odense Blomsterfestival.

Bymidtens butikker er udfordret af bl.a. storcentrene og e-handlen. Storcentrene har et stort udbud af butikker samlet ét sted og har i stigende grad fokus på at tilbyde spændende oplevelser. E-handlen vinder frem, og hvis vi har brug for en bestemt vare, er det nemt at finde mobilen frem, bestille og få den leveret dagen efter.

Shopping er sekundært: Vi tager til byen efter meget andet end butikker
Rigtig mange af os tager til byen med andre formål end at handle i butikkerne. De mange kundeorienterede servicefunktioner som spisesteder, fitness og klinikker skaber grundlag for byens handelsliv. Derudover tiltrækker oplevelser som sport, kultur, koncerter mv. mange mennesker til bymidtens butikker. Shopping bliver i virkeligheden et sekundært formål med turen til byen.

Alligevel er det butikkerne, der er omdrejningspunktet i Planlovens bestemmelser om detailhandel. Rigtig mange kommuner undersøger derfor også tilstedeværelsen og effekten af de andre kundeorienterede serviceerhverv. Vi ser mere nuanceret på byens handelsliv og ser gerne, at de andre kundeorienterede serviceerhverv indgår på lige fod med butikkerne når der lovgives og undersøges i forbindelse med byernes handelsliv.

Ring og få en snak om, hvordan oplevelser og kundeorienterede serviceerhverv kan indgå som en aktiv medspiller i byens handelsliv.

Kristian Løbner
Email: krlb@cowi.com, tlf.: +45 5640 7688

Martin Richner
Email: mrrr@cowi.com, tlf.: +45 5640 7130

Florian Sollacher
Email: frsr@cowi.com, tlf.: +45 5640 4622

Forfatter

Kristian Løbner
Email: krlb@cowi.com, tlf.: +45 5640 7688

Leave a Reply