Hvor kører danskerne fra og til? Hvor mange og hvor lange ture køres der i de danske personbiler? Hvordan fordeler turene sig over døgnet, og hvad er retningsfordelingen om morgenen kontra om eftermiddagen? Hvad er forskellen mellem land og by, hovedstad og provins, og er der forskel på, hvor langt der køres i forskellige biltyper?
Svarene er værdifulde i både trafik- og byplanlægning og kan i høj grad bidrage til at skabe overblik over de transportbehov, som personbiler i dag opfylder – behov, som i en grøn omstilling måske bør revurderes. Både i forhold til, om turene kan foretages med eksempelvis elbiler, eller om turene i bil helt kan erstattes af kollektiv trafik eller helt andre transportformer.
Ofte kan det imidlertid være både omkostningstungt og en omfattende opgave at tilvejebringe data, der kan anvendes til at svare på spørgsmålene. Nummerskrivningsanalyser, postkortanalyser og stopinterviews er traditionelle metoder, der kræver en del planlægning og betydelige ressourcer. Derfor gennemføres denne type undersøgelser typisk ganske sjældent, hvilket kan reducere brugbarheden over tid, ligesom de stikprøver, der kan foretages med disse metoder, har en begrænset størrelse.
Denne udfordring kan COWI nu håndtere ved anvendelse af GPS-data. Hver dag indsamler vi detaljerede informationer om snart en halv million bilture – ture, der bliver leveret af et repræsentativt udsnit af danske personbiler.
De store datamængder muliggør hurtige, aktuelle og tilgængelige svar på spørgsmålene, hvad enten vi bevæger os på nationalt, regionalt eller kommunalt niveau – eller på endnu finere niveau. Data er nemlig organiseret, så resultaterne kan skaleres til behovet; Vil du vide, hvorfra dine kørende kunder kommer til din butik? Vil du sikre, at din trafikmodel på bedste vis repræsenterer virkeligheden? Vil du vide, hvor langt dine borgere pendler i bil?
Uanset, så kan vi finde svarene baseret på Danmarks bedste GPS-datakilde for trafik 😊
Turanalyser og beregning af O/D-relationer kan foretages på et vilkårligt antal zoner, for bestemte dage, tidsrum på dagen, perioder på året – og meget, meget mere. I behandlingen har vi naturligvis sikret, at individuelle køretøjer forsvinder i mængden, så der ikke er personhenførbarhed i resultaterne.
Kan I bruge svar på lignende spørgsmål? Så kontakt os for at høre, hvordan data kan bringes i spil til at løse lige netop jeres udfordringer.
I er også velkomne til at melde jer til vores inspirationsmøde, hvor vi fortæller mere om, hvad vores GPS-data kan anvendes til! Se mere her.
Vil du vide mere?
Jonas Olesen
JOOL@cowi.com
+45 2179 8862
Kirsten Byg Jørgensen
KBJN@cowi.com
+45 5640 1843
Denne artikel er én af mange i en serie om anvendelsesmulighederne for de nye GPS-baserede trafikdata, COWI tilbyder i samarbejde med vores partner, Connected Cars.
Se de øvrige artikler her:
COWI og Connected Cars indgår samarbejdsaftale
Inspirationsmøder om berigede GPS-data og modeller
Inspirationsmøder om data og modeller i den grønne trafikomstilling